Първо ще започна, като предупредя, че тези неща, за които ще пиша, не са задължително отрицателни или пък такива, към които имам нещо против, те са просто тези, които най-много недоумявам.
1. Безбожно дългите глави.
Може би вече всеки знае, че имам слабост към кратките глави. Ако в една книга главите са под 6 страници, то е 50% сигурно, че ще ми хареса.
Макар и някои от най-любимите ми поредици да са с такива безкрайно дълги глави, пак не мога да проумея защо. Толкова често съм виждала моменти, в които една глава е можело да бъде спряна и продължена в нова, както правят повечето средностатистически писатели, но не! Някои просто трябва да пишат глави от 25+ страници, пълни, понякога, с безсмислени описания. Не винаги, разбира се, но се срещат и такива. Или пък, в една толкова дълга глава се набутват 30 вида действия, описващи едно такова и нещата стават още по-объркващи. Но това, което най-малко харесвам в дългите глави, особено от трето лице, е, че са натоварващи. Самият стил, когато е от трето лице, е в пъти по-натоварващ и по-тежък, защото позволява на автора толкова повече да напише и да обясни, че понякога просто умът ми, колкото и да се опитва, не успява да го побере и по-лошото- натоварва се.
Докато дългите глави от първо лице не са чак толкова зле, защото ти мислиш в аз-форма, следователно хич няма да ти е трудно да прочетеш написаното и освен ако няма описания, характерни за третото лице, няма и да е натоварващо. Пък и тук дългите глави се получават предимно от разсейването на героя с други неща, а не от описания на дейността на поне трима различни герои.
2. Слабите героини
Забележете, че не казвам герои. Когато някое момче/мъж е слаб, не е интересен, не винаги, но някои са слаби, там е работата, обаче, че слабите мъже обикновено са второстепенни и са редки като еделвайсът.
Обикновено си избирам книги, в които героините са силни, но не винаги се оказва така. Понякога попадам на книга, чиято главна героиня се предполага, че е силна, особено след като резюмето я описва като едва ли не badass, но се оказва, че е ужасно мекотело (Клео от "Паднали кралства" ми се забива в главата точно сега, но да игнорираме този факт за известно време)
Разбирам, че не всеки споделя моята мания по силните персонажи и че не във всяка книга трябва и може да има някаква женска версия на Херкулес. За мен е важно поне психически да е силна, не е нужно да може да вдига тежести, а просто да има пъргав ум и да не се разпада всеки път, когато срещне трудност. Харесвам героини като Селена Сардотиен, Анита Блейк, Вин (Мъглороден), Мер (от време на време), Роуз Хатауей и други.
Едно от нещата, които най-малко мога да разбера в книгите е каква е тази мания по слабите, девствени и прости героини. Девственото е едно на ръка, не е важно, но ми се изплъзна, но слабите, без характер и прости героини, които вземат решение просто не са ми по частта. Не мога да разбера защо. В смисъл, разбирам, че те отварят повече възможности за драма, екшън и обрати, ама щом ти трябват повече възможности, значи не си достатъчно добър писател. Особено когато героинята смята, че пази невероятна тайна и се окаже, че просто е преспала с някой (губейки невинността си- КАКВА НЕПРОСТИМА ЗАГУБА!)- това не е никак интересно, когато разбрах аз за това, ми се прииска да вляза в книгата и лично да кажа на краля, че тъпата му малка незначителна дъщеричка е преспала с някого, когато се е напила.
Една силна героиня също може да вземе грешно решение, но то няма да бъде така силно разглеждано от мен, защото все пак е човешко да се греши, но слабите героини най-често правят глупави, тъпи и прости грешки, без които една книга би могла да мине и би била даже по-хубава.
(Разбирам, че примерът, който дадох по-горе има специфични отношения и за "времето" и обстановката, в която е написана книгата, но това все пак ме дразни, при положение, че въпросната дъщеря, колкото и да е важна, не е чак толкова. Първоначално си помислих, че е убила някого или е направила нещо непростимо...а то какво се оказа.)
Разбирам, че не всеки споделя моята мания по силните персонажи и че не във всяка книга трябва и може да има някаква женска версия на Херкулес. За мен е важно поне психически да е силна, не е нужно да може да вдига тежести, а просто да има пъргав ум и да не се разпада всеки път, когато срещне трудност. Харесвам героини като Селена Сардотиен, Анита Блейк, Вин (Мъглороден), Мер (от време на време), Роуз Хатауей и други.
Едно от нещата, които най-малко мога да разбера в книгите е каква е тази мания по слабите, девствени и прости героини. Девственото е едно на ръка, не е важно, но ми се изплъзна, но слабите, без характер и прости героини, които вземат решение просто не са ми по частта. Не мога да разбера защо. В смисъл, разбирам, че те отварят повече възможности за драма, екшън и обрати, ама щом ти трябват повече възможности, значи не си достатъчно добър писател. Особено когато героинята смята, че пази невероятна тайна и се окаже, че просто е преспала с някой (губейки невинността си- КАКВА НЕПРОСТИМА ЗАГУБА!)- това не е никак интересно, когато разбрах аз за това, ми се прииска да вляза в книгата и лично да кажа на краля, че тъпата му малка незначителна дъщеричка е преспала с някого, когато се е напила.
Една силна героиня също може да вземе грешно решение, но то няма да бъде така силно разглеждано от мен, защото все пак е човешко да се греши, но слабите героини най-често правят глупави, тъпи и прости грешки, без които една книга би могла да мине и би била даже по-хубава.
(Разбирам, че примерът, който дадох по-горе има специфични отношения и за "времето" и обстановката, в която е написана книгата, но това все пак ме дразни, при положение, че въпросната дъщеря, колкото и да е важна, не е чак толкова. Първоначално си помислих, че е убила някого или е направила нещо непростимо...а то какво се оказа.)
Пак повтарям, че това са мои виждания.
3. Бавното действие/развитие
Отново като в 1, макар и едни от най-любимите ми книги да са с невероятно бавно развитие, не мога да разбера защо протакането на нещо интересно е толкова ценено.
Е, мога, така става по-интересно и в течение на протакането, се запознаваме по-добре с обстановката, света, героите, събитията и така нататък, но отлагането на главното действие е интересно, за мен поне, до тристната страница или в най-добрият случай- 500 и то на някой изумително добър писател (най-голямото изключение прави Брандън Сандерсън с неговите 2000 страници[общо 2 книги]) с изумително добра книга.
Много автори имат навика да се оплитат в сцени, които нямат смисъл- като ежедневният живот на героите им, но не с някакви действия, екшън и битки, а с нещо повече като най-обикновени интриги и в една фентъзи поредица, фентъзи частта идва нататък, където идва най-яката битки, най-голямата кулминация и най-голямата загуба или cliff-hanger, което е присъщо за начинаещи писатели на дребни бестселъри и на "писателите" на фен и тийн фикове.
Предпочитам книги с протакане, което не се усеща, понеже всичко, случващо се в книгата има огромно значение, или поне така изглежда- нещо, което да те разтърси, някакви битки, бягане, преследване, няма значение. Идеалният пример, който искам да дам е Стъкленият меч, продължението на Алената кралица.
Не написах ревю на първата книга, на втората не знам дали ще успея, не знам дали ще е и ревю, но ще се опитам.
Книгата е просто страхотна за сега. Още с началото ме вплете в някакви действия, в екшън, в битки, в интриги и сега, когато се случва нещо важно, макар и само в средата, аз не се усещам уморена от протакането. остават ми още 300 страници и разбрах защо се бавя толкова- искам да й се насладя максимално и да я протакам възможно най-дълго тази книга.
Отклоних се. Мисълта ми е, че бавното действие и протакането не винаги са хубави и интересни и не разбирам защо трябва да ги има, най-често запълнени с обикновени действия.
А най-малко пък харесвам, когато въпросното протакане е запълнено с главната двойка герои, които авторката знае, че трябва да шипне, но решава да го направи сега, веднага, а не постепенно и накрая слага една битка, колкото да оправдае жанра. Чела съм и такива неща, мога дори да дам пример, но истината е, че харесвам книгите. Най-често подобни неща ме хващат заради обикновеността си, но някои открито ме дразнят.
Преди да съм продължила да говоря още и още по тази тема, ще сложа край на този пост, който стана по-дълъг, отколкото възнамерявах.
Напълно съгласна съм с всичко, което си посочила и най-вече за слабите героини. Не стига, че са без характерни, ами са и скучни.
ОтговорИзтриване